Manuel Curros Enríquez foi un autor moi comprometido cos máis humildes. Isto converteuno, posiblemente, no poeta máis lido e admirado do seu tempo. Proba deste afecto popular foi o seu multitudinario enterro na Coruña en 1908, ao que asistiron máis de 40.000 persoas. As súas liñas temáticas básicas foron: a social ou cívica, a costumista e a intimista.
Poesía social ou cívica
Curros cría na función social da poesía. O poeta ten que comprometerse socialmente e poñer os seus versos ao servizo do pobo. Curros expón directamente o seu pensamento, a súa ideoloxía: defende que a cultura, a educación e a ciencia traerán o progreso material e, con el, a liberdade; en troques, denuncia que a superstición, o fanatismo relixioso e a ignorancia só prolongan a situación de atraso e a opresión do pobo.
CULTURA E CIENCIA > PROGRESO MATERIAL > LIBERDADE
IGNORANCIA E FANATISMO > ATRASO > OPRESIÓN
Manifesta esta temática ao tratar a situación de opresión que sofre pobo galego humilde, os labregos: o inxusto reparto da terra, o pagamento de foros e outros impostos, o caciquismo...
Queredes castañasdos meus castiñeiros?...Cantádeme un maiosin bruxas nin demos;un maio sin segas,usuras nin preitos,sin quintas, nin portas,nin foros, nin cregos.
Poesía costumista
Os trazos máis claros desta liña obsérvanse en «Unha voda en Einibó», «O gueiteiro» e «A Virxe do Cristal», os tres poemas cos que gañou o certame literario en Ourense en 1877. Neles recrea lendas, tradicións e tipos populares.
Dendes do Lérez lixeiroás veigas que o Miño esmalta,non houbo no mundo enteiromáis arrogante gueiteiroque o gueiteiro de Penalta.
Poesía intimista
Non abundan nos seus textos as expresións da intimidade. Só cando Curros se ve fondamente conmovido por algún acontecemento, aflora o seu subxectivismo. Por exemplo: cando manifesta a ledicia e o amor de pai no nacemento do seu primeiro fillo («Ben chegado») ou cando expresa a súa dor pola morte dun fillo («¡Ai!») ou no enterro de Rosalía («A Rosalía»).
Coitadiño! Sintindo os meus pasos,
revolveu cara a min os seus ollos.Non me viu… e chorou… ai!, xa os tiñaceguiños de todo.Non me acordo que tempo me estivensobre o berce de dor debruzado;sólo sei que me erguín co meu nenosin vida nos brazos…
Ningún comentario:
Publicar un comentario